maanantai 12. syyskuuta 2011

Uusi syksy

Alkusyksyn aikana on taas kerennyt hieman tapahtua.

Mä aloitin lastenohjaajaopinnot Lapinlahdella, olin valmistautunut kolmen vuoden aherrukseen ja kaukosuhteeseen. Mä siis muutin kyseisen opiston asuntolaan. Muutto, uusi ympäristö ja uudet ihmiset, varsinkin kämppikset pelotti ihan hirveesti.
Onneksi kämppikset, viisi muuta tyttöä oli juuri oikea lauma. Ihania ihmisiä, joiden seurassa oli helppo olla oma itsensä. Ihottuma kasvoissa ei ekan päivän jälkeen enää ahdistanut mua ollenkaan, mut oli hyväksytty ja mulla oli hauskaa.
   Kuitenkin kaikesta löytyy kääntöpuoli, niin myös tästä. Markuksesta erossa oleminen oli todella vaikeaa. Inhottavat opettajat ja vaikeahkot oppiaineet ei ahdistusta lievittäneet. Ensimmäinen viikko oli kamala, halusin vaan kuolla, olo oli todella ahdistunut.

Eläminen asuntolassa alkoi helpottua, mutta motivaatiota koulunkäyntiin ei niinkään löytynyt.
   Onneksi mä soitin Kajaaniin ja pääsin aikuiskoulutukseen. Vuoden päästä mä olen uunituore koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattilainen. Saan vihdoin sen ammattin, joka on ollut jostain syystä mulle saavuttamaton unelma

Koulun vaihdon ansiosta mä pääsin siis takasin kotiin, Markuksen kainaloon. Motivaatio on ihan jossain muissa sfääreissä, kun toista ei tarvitse ikävöidä koko ajan.
    Tää tuntuu just siltä oikeelta. Sen vaan tuntee ja tää on sitä.

Kuitenkin auringon eteen yrittää kovasti lipua mustia, pahoja pilviä. Jostain käsittämättömästä syystä ihmiset tuntuu ajattelevan, että vuoden koulutus - joka vieläpä on monimuotosellainen, on jotenkin huonompi kuin nuorisopuolen kolmisen vuotta kestävät.
   Vaikka lähipäiviä onkin vaan neljästä kuuteen kuukaudessa ei tää ole yhtään sen helpompaa. Paljon täytyy opiskella itse, tehdä etätehtäviä ja oikeesti pärjätä niissä. Tässä koulutuksessa hankitaan hygieniapassi ja suoritetaan ensiapu ykkönen ja kakkonen. Työssäoppimista on ja niissähän näytetään kaikki, mitä ollaan opittu ja mitä tiedetään, ei parane siis hirveesti näytöissä ryssiä. Mä myöskin olen itse se, joka maksaa. Kyllä, tämä koulutus maksaa 750 euroa toisin kuin nuorisopuolen ammattiin valmistavat koulutukset ovat ilmaisia.
Eli kyllä, KAO:n aikuisikoulutus, vaikkakin vaan vuoden kestävä on aivan yhtä pätevä valmistamaan ammattiin kuin nuorisopuoletkin.
Ai niin ja kirsikkana kuppikakun huipulla, mä saan kaksi pätevyyttä.

Erilainen ei automaattisesti ole huonompi tai helpompi. Toivon, että ne epäilevät äänensävyt, ilmeet ja kommentit jäis nyt kerrasta pois. Mä en ole yhtään sen huonompi opiskelija kuin säkään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Eriävistä mielipiteistä huolimatta, toivon asiallista kommentointia, kiitos! :)

Voit myös laittaa sähköpostia osoitteeseen: lovely_bunny_89@hotmail.com